אפרת לקט
אפרת לקט

שוב הגיע הזמן לארגן את ארון הילדים?

 אורי בן ה-10 מאחסן במדף גבוה את בגדי הקיץ, מסדר את בגדי החורף שיהיו במדפים התחתוניים בהישג יד ביומיום מה הוא צריך לקנות לקראת החורף (שלחה לנו: עדי אייזיק) 

 

 אחרי שהכנו רשימה יחד ומספיק זמן מראש של מה לקנות לקראת החורף יצאו יהונתן, אריאל ואבישי לקניות על פי הרשימה 

הוא מגיע אלינו בממוצע פעם בשנה ואיתו מגיע מבול של מים שמביא אחריו מפלס הוצאות שעולה ועולהאנו ממהרים להחליף בארון את בגדי הקיץ בחורף. אותו המדף בארון צריך כעת להכיל בגדים בעובי שונה והוא כאן בכל שנה, מגיע פחות או יותר באותו זמן בשנה, אז איך יכול להיווצר מצב שבו אנחנו מוצאות את עצמנו מסתובבות בחנויות כדי לקנות בגדים ונעליים לחורף במידה המתאימה שברוב המקרים בדיוק תהיה חסרה בחנות, בדיוק באותו היום שבו החורף מגיע? 

 

כדי שלא נהיה מופתעות וכדי שנוכל ללמד את הילדים שלנו כמה נושאים שקשורים בצרכנות נבונה ועבודה עם תקציב מסודר, ולאמן אותם בביצוע בחירות והחלטות, אפשר להשתמש בקניית בגדי החורף החדשים כדי להתאמן ולרכוש את המיומנויות החשובות האלה. זוכרת? כל יום הוא הזדמנות מעולה לאמן את ילדי המאה ה-21 למיומנות חשובהגם היום בו קונים בגדים חדשים. 

 

השבוע החלפתי את “חוג אמא” עם כל אחד מילדים ברכישה פרטית של הבגדים הדרושים לו. פעם הייתי הולכת לבד לסניף שהכי נוח לי וזה סניף שהיה חייב להיות שמציע מלתחות לכל בני המשפחה, אחרת מה זה שווה? הייתי קונה רק את “מה שבאמת צריך, כי הילדים חייבים בגדים לחורף, לא?” אז השנה החלטתי להפוך את קניית הבגדים לחורף לשיעור אמא מאמנת על התנהלות כלכלית נכונה. גם להם וגם לי. מאז אני פועלת כך כמה שנים ואני רוצה להציע גם לך לבחור מה מההמלצות שתקראי כאן תחליטי לאמץ לדרך שלך. 

 

 

נוגה ממיינת מה עדיין טוב ויישאר בארון ומה לתרום. וכמובן מה צריך לחדש ולקנות (שלחה לנו: שירלי זוהר) 

 

אימון לתכנון מדויק 

לפני שתחליטי להוציא כסף על מלתחה חדשה, התבונני היטב ביחד עם הילדים שלך בארון הבגדים הקיים. האם משהו מהבגדים של השנה שעברה יכול להיות טוב ומתאים גם לשנה הקרובה? אולי חלק מהבגדים כבר לא יתאים, אבל אפשר לתת למישהו מבני המשפחה(אפילו במשפחה המורחבת) או לתרום. יש כל כך הרבה ילדים ואנשים שזקוקים לבגדים באיכות טובה וזהו ערך בפני עצמו שראוי לקדם ולהנחיל לילדים שלך. 

 

במשפחה שלי יש מסורת נהדרת שבה בסיום של כל עונה כל אחת מהאחיות מכינה שקיות של בגדים שמתאימים לעבור בין האחייניםאני מברכת על כך שיש לי שלוש אחיות עם טעם טוב משובח וככה אנחנו מעבירות אחת לשנייה בגדים שהם לא פחות מאוצרות. 

 

אחרי שממיינים את הבגדים שבארון, צריך לחשוב ביחד כמה פריטים צריך לרכוש על פי חלוקה לסוגים – טרנינגיםבגדים חגיגיים יותר, פריטי בסיס או נעליים. לא, אין שום צורך אמיתי בעשרות זוגות נעליים. 

 

אימון לצרכנות נבונה 

אני לא יוצאת לקנות שום דבר לפני שאני עושה “שופינג” אינטרנטי, כדי לבצע סקר שוק ולמצוא את האפשרות הכי זולהכיום אפשר למצוא ממש בקליק את אתרי האינטרנט של כל החנויות והמותגים וכך לבחון יחד עם הילדים מה מהבגדים הדרושים אפשר ונכון לרכוש בכל אחת מהחנויות. עבודת הקדמה זו חשובה מאד כדי לבצע תכנון מוקדם של התקציב, בעיני חשובה יותר אפילו מהסיבוב עם הילד בחנויות עצמן. המדידה וההתאמה של הבגדים לימדו אותי הרבה מאד פעמים מה אלה ואביתר חושבים על המראה החיצוני שלהם, על הצבעים המועדפים עליהם, על מה נחשב כ״טרנדי״ בעיניהם  מה שהפך לשיחה הרבה יותר מעמיקה מ״רק״ קנייה של בגדים. 

 

אימון לעמידה במסגרת תקציב 

אחרי שבדקתי והחלטתי מה צריך לקנות (לא, חצאית טול מסתובבת ממש לא מתאימה בחורף) – אסף ואני ביחד מעמידים תקציב לכל ילד ואז גם קובעים זמן לביצוע הקנייה. 

 

 

אביגייל, בת שש, מכינה רשימת קניות אחרי סידור הארון לקראת החורף (שלחה לנו: קרן כהן מנחם) 

 

יוצאים לאימון בשטח: אני ואלה 

בפעם הראשונה שיצאתי לאימון עם אלה שלי בקניית בגדים לחורף היא הייתה בת חמש. אספתי אותה מהגן ובמצב רוח ירוק היא החליטה שהיא לא צריכה בכלל בגדים, אז אני קיבלתי החלטה שאנחנו חייבות לזוז עכשיו. נסענו והגענו. 

 

הגדרתי באוזניה בדיוק מה אנחנו  עומדות לקנות – כמה זוגות מכנסיים, שמלה חגיגית אחת ו-20 זוגות גרביים, כי לוקח להם שבוע בדיוק ואז הם הופכים ל-20 גרביים בודדים. אלה בכלל לא הייתה בעניין, אבל גנים של טעם טוב הכניסו אותה לעניין ברגע שהיא ראתה חולצת במבי מקסימה. בחרנו. מדדנו. ואז ניגשנו למלאכת החשיבהמה עם התקציב שלנו  בחינה של התכנון מול הבחירה שביצענו. 

 

אלה החזיקה כל אחד מהבגדים. אני כתבתי לה על דף את הסכום שאליו צריך או אפשר להגיע ואז היא הרימה פריט, הקריאה לי את המספרים שהוא רואה על התווים (זאת אומרת – “המחיר”) ויחד ראינו איך המספר החדש מצטרף לקודמו ומגדיל אותו. הסברתי לה שיש 3 פריטים מיותרים ולכן עליה לבחור על מה לוותר. 

 

בניגוד אלי, שאם הייתי צריכה לבחור על מה לוותר הייתי מתלבטת שעות ולבסוף כנראה שאף החלטה לא הייתה מספקת אותי – היא אמרה בשלוות נפש ש: “נשארו לי 3 פיג’מות משנה שעברה ואני אוהבת אותן, אז עכשיו לא חייבים”. ככה זה עם ילדים. לפעמים הדברים הרי הגורל כל כך הרבה יותר פשוטים כשאני פשוט שואלת אותם. 

 

את החצאית-טול-ורוד-לא-פרקטית-לחורף אני רמזתי לה שכדאי להוציא. גם את הצעיף החמוד עם הפרנזים השארנו בחנות, כי לאמא יש המון כאלה ויום אחד, בתי היקרה  אתן לך את כולם. 

 

 

מעיין ונו, 9 ו-7, מסדרים וממיינים כל אחד את המדפים שלו (שלחה לנו: טלי דברת שגב) 

 

אביתר ואני באימון קפוצ’ון 

עם אביתר, שהיה אז בן 9, עשיתי את אותו התהליך בדיוק – הגדרת התקציב (הפעם מדובר במספרים שאביתר מכיר, אז הרבה יותר קל). אביתר יכול היה לבחור את כמות זוגות המכנסיים, מזכיר לי שהוא צריך בוקסרים חדשים וגם שהוא נורא רוצה לקנות את הקפוצ’ון מהפרסומת בטלוויזיה. 

 

אנחנו מגיעים לחנות, בוחנים ובחורים ואני רואה שהקפוצ’ון המדובר עולה 119 שקל והמידה הכי גדולה שיש היא 6-8. אביתר כמעט בן 9 והקפוצ’ון עולה עליו, אבל יש מצב שאחרי חודש אני מעבירה אותו לאחיין שלי. החלטתי לשאול את אביתר מה הוא מציע. הוא עונה שהוא עדיין רוצה את הקפוצ׳ון. 

 

מגיעים לקופה ונחשו מה? גם אחרי נקודות וכרטיס מועדון, אנחנו בחריגה של 119 שקל. אני שואלת את אביתר מה הוא חושב שאפשר לעשות. אני רואה שהוא מתחיל להתבאסמתחשק לי לקנות לו שניים וללכת, אבל כמובן שחשוב לי המסר שאני מעבירה לו כשאני קונה לו פריט שאני והוא יודעים שממש בקרוב כבר לא יהיה שימושי עבורו. החלטתי לשתף אותו, להראות לו את אופן חישוב התקציב ולהציע לו חלופות. הכוונה העיקרית שלי היא ללמד אותו שאפשר להתאכזב ולא להיבהל מהאכזבהלא פחות חשוב – אני צריכה לא לאכזבה שלו להבהיל אותי. 

 

המגרש נפתח פעמיים בשנה 

בתפקיד שלי כ”אמא מאמנת” אני משתמשת בכל מקום – אין ויתורים ואין ימי מחלה. הלוואי ואותי היו מלמדים ומאמנים מגיל צעיר על תכנון תקציב ועבודה בתקציב מוגדר, ואם אני לא למדתי את זה בצעירותי, זה לא אומר שאני צריכה לגדל את הילדים שלי בלי שילמדו. ההיפך הוא הנכוןזו חובה בעיני לתת להם את הכלים הטובים שאני קיבלתי ולהוסיף כלים אחרים שלדעתי חשוב שהם ילמדו. 

 

מילים כמו תקציב, תכנון וקנייה חכמה נשמעות כמו מילים שלא מתאימות לילדים בני חמש ותשע, אבל האמת היא שמאות האימהות שכבר עוקבות אחרי  עושות שימוש בכלים האלה. חלקן מופתעות כמו שאולי גם את תהיי כשתחליטי לשוחח עם הילדים שלך על הנושאים האלה בפעם הראשונהאמנם זו שיחה על כסף, אבל יש בה כל כך הרבה ערכים שצריך וכדאי ללמד ולאמן את הילדים לחשוב איתם. 

 

מגרש אימונים כל כך רלוונטי שנכנס לתוקף פעמיים בכל שנה. פעמיים בשנה יוצא לך לאמן ולהרחיב את הדעת והיכולת של הילד שלך לבצע תכנון מחושב, להגדיר תקציב ולבצע בחירות תוך כדי שהוא יודע לעשות את זה היטב – בבחירה של בגדי החורף או הקיץ אם הוא עושה את זה כאן  הוא בטוח יכול לעשות את זה בעוד כל כך הרבה תחומים אחרים. אני מאחלת לך הפתעה נעימה ומלתחה מותאמת עונה. 

 

 

עוד מאמרים רלוונטיים
הפרעת קשב לא מאובחנת ולא מטופלת יכולה לפגוע קשות בערך ובדימוי העצמי.
הדרכות רלוונטיות שיעניינו אותך
בקורס הזה המטרה שלי היא להכניס שמחה להורות שלכם,
לפשט את המקומות שלפעמים תוקעים אותנו,
מול הילדים שלנו ומשפיעים על התחושות שלנו כבני אדם.
בקורס הזה המטרה שלי היא להכניס שמחה להורות שלכם,
לפשט את המקומות שלפעמים תוקעים אותנו,
מול הילדים שלנו ומשפיעים על התחושות שלנו כבני אדם.
מתן דמי כיס לילדים מאפשר עבודה עם הילדים
על הרבה מאוד מיומנויות וערכים חשובים.
מנחישות והתמדה, דרך דחיית סיפוקים ועד התנהלות פיננסית ועוד אחרים.
בקורס הזה אתן לכם עקרונות חשובים במתן דמי כיס לפי חתך גילאים כולל מענה על שאלות נפוצות,
איך מלמדים את הילדים לחסוך ולתרום, ואיך מציבים גבולות בנוגע לרכישות.

כל כך טוב שבאת!

מה מחכה לך בפנים...

הכי קל להתחבר לאתר בית אמא מאמנת עם חשבון שכבר יש לך
יש לי חשבון היכנסי >
שנתקדם?

רגע לפני שמתחילים

את הולכת להכנס אל הבית שלי…

דמייני שהוא ענק ומלא בחדרים כשבכל חדר מחכה לך תוכן שמתאים בדיוק לך, למה שאת עוברת לפי גיל הילדים שלך.

כדי שתוכלי למצוא בקלות את מה שאת מחפשת, אני צריכה שתעני על כמה שאלות, אני אכיר אותך קצת וככה אדע להתאים לך את התוכן האימוני לפי התשובות.

 

אני מתחייבת שכל מה שתשתפי אותי בו יישאר ביני ובינך בלבד.

מה את אומרת? שנכיר? 

מה מצבך המשפחתי?

כדי להבין מי נושא איתך בנטל

כמה ילדים חיים איתך בבית?

בני כמה הילדים שלך?

בחרי את התיאור הקרוב לתחושה שלך עכשיו